Při jaké příležitosti aktualizovat své profilové fotografie?


Může se zdát, že otevírám jednoduché téma, navíc povrchní otázkou. Jsem ale sama náročný klient a proto si všímám ledasčeho a nad ledasčím se zamýšlím rozumně kriticky.

Sama teď řeším potřebu aktualizace svých profesních fotografií. A tak jsem se zamyslela, při jakých příležitostech je vlastně vhodné uvažovat o aktualizaci svých profesních fotografií a proč. Solidní profilová fotografie je totiž jakýsi marketingový nástroj, i když se nám to nemusí líbit. A navíc pracuje (v náš prospěch – snad) 24/7.

Jsem portrétní fotografka a ve svém přístupu ke klientům zužitkovávám 14 let byznysových zkušeností z profesionálních organizací s vysokými standardy v kvalitě práce a etice. Pomáhám mým klientům mít záležitosti své osobní značky z pohledu online prezentace pod kontrolou.

Tvořím s mými klienty profesní portréty, díky kterým jsou zapamatovatelní.

Mladý muž stojí na ulici a upřeně sleduje fotografa
Ležérní profilová fotografie

JAK DLOUHO už je vlastně MOC?

Ve skutečnosti neměníme své profilové fotky, které nás reprezentují, až tak často. Mám teď namysli převážně profesní profilovky a korporátní nebo profesní portréty.

Nechat si vytvořit nové portfolio pár profesních nebo brandových fotografií stojí zato pokaždé, když čelíme nějaké změně. Fotografie by měly danou změnu reflektovat.

Důležité je uvědomit si, že naše vlastní online prezentace nám připravuje půdu pro naše offline příležitosti.

O jaké změny se tedy může jednat?

FYZIOLOGICKÁ ZMĚNA

Se stárnutím se přirozeně potýkáme všichni. Někdo je nad věcí víc, jiný s tím může mít větší problém. Být Vámi nebojím se toho tolik – hodně nám pomůže vyřešit odpovídající pózování. Toto je něco, v čem fotograf profík musí umět klienta podpořit a vymyslet to.

Můžeme ale změnit významně účes, ženy barvu vlasů, zhubneme nebo naopak přibereme na váze. Všechno tyto změny mají dopad do našeho vzhledu.

Přiznejme si to – než se máme s někým setkat, ať se jedná o pracovní schůzku nebo třeba pracovní pohovor, velmi pravděpodobně si tuto osobu budeme vyhledávat. Jsme zvědaví, jak vypadá.

Nebudu zapírat – sama bývám zvědavá a tak googlování předem dělám často. A právě tento moment je nejlepší příležitost, kdy můžeme udělat výtečný první dojem: profesionální a rozumně aktuální profilová fotografie. Na Googlu nebo na jakékoliv sociální síti (LinkedIn, Twitter, …).

Udělat perfektní první dojem až když se fyzicky potkáme je v dnešní době už skoro pozdě. Na misi – našeho prvního dojmu – můžeme totiž začít pracovat daleko dřív.

Mít tuto hru rozehranou dobře a své fotografie aktuální znamená totiž vyhnout se trapné situaci, že nás protistrana při offline setkání „nepozná“ proti fotografiím, které si hledala s předstihem online. Přinejmenším se vyhneme zklamání, že přišla „úplně jiná osoba“. A přesně to je dojem, který zanechat nechceme asi nikdo.

Žena v bílém outfitu sedí na zemi a píše si do sešitu
Fotografie vhodná na webové stránky nebo do newsletteru

ZMĚNA PRACOVNÍ POZICE

Neznám moc lidí, kteří by se rádi fotografovali a na fotografiích prezentovali. Kariérní postup a změny pozic si ale zaslouží péči i na tomto poli.

Nezapomínejme, že v online prostředí si nás neustále vyhledává spousta lidí – naše online fotografická prezentace by měla pro tento případ být tedy aktuální.

Nechceme, aby si kolegové, podřízení a klienti googlovali fotografie, které už neodpovídají současné roli nebo stylu, jakým se chceme svému okolí prezentovat.

Tak například povýšení – taková situace si žádá nové profesionální portréty, které novou pracovní roli komunikují důstojně a adekvátně. Důležitou roli zde hraje uvědomění, že se jedná o část procesu v nové rolizačít pracovat na své osobní značce. A i když si to možná v tento moment nemyslíte a považujete za přehnané, později uznáte, že takováto strategie se hodí.

Důležitým faktorem, který bych z vlastní zkušenosti ráda zdůraznila, je, že fotografie napomáhá vnímat záležitosti reálně. Když se uvidíte na fotografii v určité roli – jako odborník, manažer, lídr – daleko snadněji si uvědomíte vlastní cestu, kterou jste už ušli. Úroveň vlastní odbornosti nebo vedení, na kterou jste se dostali. Uvědomit si něco takového a dostatečně se v takové roli vnímat, je posilující.

Žena na profesní fotografii se směje do objektivu
Zadání klientky: povýšili mě a potřebuji nový profesní portrét, který ale nebude příliš formální

ZMĚNA OBORU, ODVĚTVÍ, PROJEKTU

Co si tady představit? Zmíním tady pro Vás konkrétní příklad:

Moje klientka Tereza Řehulka se od mládí profesně věnuje portrétní fotografii. Působila roky jako fotografka zaměřená svojí tvorbou převážně na ženy, reklamní kampaně a jako školitelka byznysových znalostí pro fotografy. Postupem času založila vlastní vzdělávací portál pro fotografy a také zjišťovala, že český trh jí nenabízí dostatečně odpovídající produkty a služby, které potřebuje pro prezentaci jejích fotografií klientům.

A tak Tereza založila rodinnou výrobní společnost pro design a výrobu prémiových produktů pro fotografy. Během dvou let se transformovala ve své roli z fotografky do majitelky výrobní firmy. Tato změna ssebou přinesla rozdílné vnímání její role a potřeby jiného stylu profesních a profilových fotografií. Zůstala v obdobném pracovním prostředí, transformovala se její role a změnili se její klienti.

Terezy profilovky a profesní portréty dříve odpovídaly umělečtější a ženštější roli. Po go-live její současné výrobní společnosti LAFOLIO měla potřebu působit více byznysově, ale zároveň rozumně ležérně. Klientelou LAFOLIA jsou fotografové. Pro Tereziny nové portréty byly teď nejdůležitější jiný styl outfitu a odpovídající pózování / body language, které její roli podporuje, také jiné prostředí a celkově styl fotografování. To všechno jí pomáhá vypadat dostatečně byznys a přitom se své cílové skupině (fotografům) nevzdálit příliš.

Při tom všem Tereza zůstala ve své energii a přirozená. Tereza tak na posledních fotografiích působí zodpovědně a spolehlivě, systematicky a přitom stále přátelsky.

SENIORNÍ POSTUP

Odkazovat na vyšší senioru ve stejném zaměstnání může mnohým z nás činit obtíže a může pro nás vyznít negativně. Často si se senioritou spojujeme faktor jako vyšší věk.

Online vizitka si ale zaslouží být aktuální už jen proto, že zkušenosti nabýváme neustále – s každým novým rokem, projektem nebo úkolem.

Proto i když žádné jiné změny neprobíhají, profesní portrét si po 3-4 letech opravdu zaslouží aktualizaci, aby jednoduše reflektoval získanou senioritu.

Portrét zralé ženy co se lehce opírá rukou o gotickou zeď
Příklad ležérnější profesní profilovky farářky

JAK DÁL?

Po přečtení těchto řádků můžete usoudit, že potřebujete aktualizovat své profesní nebo byznys portréty. A protože profesní a byznys portrét nás má „prodávat“, je důležité, jaké šíří tato fotografie vlny. Dobrý fotograf to umí vymyslet tak, abyste se sami sobě líbily a vlny šířili do světa „ty správné“. Sledujte proto bedlivě, kdo jak pracuje a kdo by pro Vás mohl být pro Vaše portréty tím správným partnerem.

Kromě přemýšlení o tom, jaké portréty se Vám líbí začněte tím, že se zamyslíte, jak chcete na těchto fotografiích působit? Co díky nim chcete komunikovat? Jak chcete, aby Vás okolí prostřednictvím Vašich profesních portrétů vnímalo?

Ze zkušenosti s profesními fotografiemi sebe sama vím, že to většinou není vymyšleno hned, ale proces je iterační. Na druhou stranu nestavíme jadernou ponorku a není třeba se nad tímto úkolem hroutit. A co také doporučuji rozmyslet si předem?

Pokud byste k tématice profesních portrétů měli jakoukoli otázku, se kterou bych Vám mohla být nápomocná – neváhejte se s ní na mě obrátit. Ráda Vám pomůžu Vaše otázky vyjasnit.

A nebo jste vyhodnotili, že potřebujete nové profesní portréty a nevíte, na koho se obrátit? V mé nabídce služeb mám minimalistické varianty pro profilovky (odkaz na focení Vaší profilovky TADY) a pro ty kdo by potřebovali rozsáhlejší set, řeším nabídku individuálně. Neváhejte se mi ozvat, ráda s Vámi Vaše potřeby proberu a poradím jak na to.

Lenka, Váš neviditelný fotograf 🙂

Lenka Krobova portrétní fotografka z Prahy
www.lenkakrobova.cz


zavolejte mi:
+420 724 804 333
napište mi:
krob.lenka@gmail.com