Zarezervovali jste si brandingové fotografování a teď jste celí nadšení (případně nervózní) co bude? Začali jste plánovat co na sebe, v jakém prostředí se chcete fotit, dělat si možná různé moadboardy s nápady … tak tady se zastavte!
Potřebujete jít o krok nebo dva nazpátek. Nejdůležitější, co v tento moment musíte vymyslet, je úplně něco jiného. Hlavní otázka je – k čemu budete Vaše fotografie potřebovat a jak je použijete? Přesně toto je třeba si zodpovědět tady, v procesu plánování. Po fotografování je na tyto otázky moc pozdě. Moment, kdy musíte udělat detailní plán, je právě před fotografováním.
Chápete asi, že odpověď typu: „na moje webovky“ nebo „na sociální sítě“ není dostatečná. Proč? Každý způsob využití vyžaduje totiž jinak koncipovaný snímek. Co si pod tím představit? Třeba toto: fotografie na výšku nebo na šířku, výřez obličeje s rameny, horní část těla nebo celopostava, postava umístěná na střed nebo jen v jedné části snímku a druhá část volná pro text atd. A právě pro každý účel potřebujete zacílit jinak, aby výsledný efekt Vašich fotografií byl maximální.
O jakých typech snímků se tady teda například bavíme?
Medailonek / Profilovka / Portrét
Jde o snímek focený na výšku. Pokud možno, mějte na něm oční kontakt. Když na mě z malého kolečka / čtverečku cílí například u konference nebo workshopu jednotliví speakeři a místo na mě koukají někam do dáli, jejich tah na branku je rázem menší. Pokud ale jejich oči směřují přímo na mě coby příjemce informace, jiskra tam přeběhne o poznání jednodušeji. A znáte to, že chemie funguje až na prvním místě. Takový snímek doplní výborně Váš web, sociální síť a poslouží i jako profilová fotografie.
Call – to – action snímky
I přesto, že focení je o Vás a Vy jste jeho středobod, na takovýchto fotografiích nejste Vy v jejím středu umístěni – právě proto, aby bylo možné takzvaně negativní místo snímku využít k dalšímu textu. Text tak můžete umístit většinou na její polovinu nebo až dvě třetiny, nepřekrývá na fotografii nic podstatného. Takovéto snímky bývají hodně účinné a většinou je využijete na sítě, případně na webové stránky.
„Záhlaví“
Jedná se takovou „tu úzkou nudli“, kterou využijete na sociální sítě Linkedin i Facebook nebo třeba i na Váš web do horní části záhlaví. Takový snímek musí být vytvořený na šířku. Ořezávat fotografii na výšku do tohoto formátu je prostě nežádoucí – vyústí v nevhodnou kompozici včetně technicky nevhodného rozlišení a rozpixelovaného obrázku. Celkově jsou fotografie orientované na šířku lepší – je možné z nich následně oříznout více variant (portrét, čtverec).
Obdobná diskuse by měla být součástí Vašeho plánování s fotografem, kterého jste si pro nafocení Vašich profesních nebo brandingových fotografií vybrali. Já tyto otázky s klienty probírám záhy, co se na spolupráci domluvíme. Je obvyklé, že klienti je rozmyšlené nemají. Až do tohoto bodu je to vpořádku.
Ale tento moment je ten pravý, kdy je třeba se zamyslet a mlhu díky systematickému přívalu myšlenek začít rozpouštět. Ostatně, podstupovat stres, že to nafotíte a uvidíte, jestli něco vyjde, co byste mohli použít tam a onam, bych Vám opravdu nedoporučila.
Uvědomte si, že vkládáte do této akce spoustu energie a financí a tak jako u jiných služeb nebo výrobků potřebujete mít rozumnou kontrolu nad tím, jaký bude výsledek. A také nad tím, že výstupy použijete přesně tam, kde potřebujete.
Poslední tip – zkuste se s fotografem domluvit, aby Vaše výsledné snímky pojmenoval tak, aby vrámci SEO pracovaly ve Váš prospěch podle jejich obsahu a umístění na Vašich stránkách. Případně aby tato klíčová slova vložil do přímo do metadat fotografie.
Pokud byste si chtěli přečíst pár tipů, při jaké příležitosti vlastně své profesní fotografie aktualizovat, můžete se podívat na tento článek, který jsem pro vás na téma profesní fotografie, byznys fotografie a profilovky sepsala.
Napadá Vás nějaký AHA moment, který jste v souvislosti s takovým focením měli a o který byste se chtěli podělit? Nebo vás napadají otázky, na které jste nenalezli nikde odpověď a nemáte se kde zeptat? Případně máte na věci jiný názor? I ten mě zajímá.
Pokud potřebujete sadu profesních fotografií, které budou Vaše podnikání nebo profesní stránku podporovat a potřebujete se poradit – jsem tu pro Vás (foto@lenkakrobova.cz).